Je huurprijs bestaat uit kale huur en servicekosten. Is dit niet het geval, klik dan hier. De kale huur is het bedrag voor uitsluitend de bewoning van de ruimte. In het huurcontract moet staan welke diensten onder de servicekosten vallen.
Hieronder een aantal voorbeelden van diensten die onder de servicekosten kunnen vallen:
- Kosten voor gas, water en elektriciteit.
- Vergoeding voor het gebruik van meubels en stoffering, mits deze nog niet zijn afgescheven. Meubels zijn doorgaans na vijf jaar afgeschreven.
- Kosten voor het schoonmaken van gemeenschappelijke ruimtes.
- Kosten voor een huismeester.
Kijk hier voor een volledig overzicht van de servicekosten.
Wat valt niet onder de servicekosten?
De volgende zaken mogen niet onder de servicekosten vallen:
- Eigenaarsgedeelte Onroerende Zaak Belasting
- Rioolheffing
- Groot onderhoud, bijvoorbeeld aan lift- of CV-installatie
- Kosten die niet daadwerkelijk worden gemaakt
De verhuurder mag geen winst maken op de servicekosten. Je hoeft dus alleen de daadwerkelijk gemaakte kosten te betalen. Normaal gesproken betaal je maandelijks een voorschot op de servicekosten. Na elk kalenderjaar wordt ‘afgerekend.’ De verhuurder is verplicht om elk jaar voor 1 juli een gespecificeerd overzicht te verstrekken van de daadwerkelijk gemaakte servicekosten van het voorgaande kalenderjaar. Heb je te weinig aan voorschot betaald, dan kun je een rekening verwachten. Wanneer de kosten lager zijn dan het voorschot, hoor je het te veel betaalde bedrag terug te krijgen. Wij merken dat dit regelmatig problemen oplevert, bijvoorbeeld omdat helemaal geen servicekostenoverzicht wordt verstrekt.
Een verhoging van het voorschotbedrag hoef je pas te betalen na verstrekking van het servicekostenoverzicht!
Vragen over servicekosten of hulp nodig? Laat het ons weten.